Monday, February 14, 2011

Emo ke? tak kot..

Citer Emo lg di opis? oohh..tidak! tidak la seperti kisah yang dulu yang pernah dikisahkan di sini.

Tetapi watak utama kisah sedikit emo kali ini tetap sama iaitu mamat itu jugak..ape daa..~ nyesal aku layan soklan ko tadi! (entry ni emo agak kureng baguss, so 'aku' la bahasanya)

Sambil aku dok nyiapkan kerja yang tak pernahnya siap and dok melayan hotfm kot earphone yg comel ni, si mamat ni dtg..bertanyakn performance appraisal yg skang ni sumer staff pakat pulun nk kena siapkan. almaklumlah..masing² mengejarkan KPI utk last year nya performance.

Mamat S: MAPS ko da settle ke? berapa eh average kiter sepatutnya kena dapat?

Aku: dh siap pn, bos pon dh evaluate. berapa % kena dapat tu mane aku tau. ikut performance masing-masing la kot n ikut pada unit ko camner..

Mamat S: ye la aku tau..tp berapa target kiter kena dpt ye? ye la kiter ni bukan 10 tahun kerja, so kena la betul² paham and buat (sambil gaya ala² GM gitu)

Aku: maner la aku tau. aku isik je ikut pd report yg bos aku bagi, pastu ikut pd log, report kerja aku.

Mamat S: Ko dpt brape utk individual nye markah?

Aku: boleh la.., 8*.3%, bos ak pn dh bg markah, tp takla tinggi mcm individual nye %

Mamat S: Weh, tinggi nya % ko, tu dah level AGM. aku dpt 81% pn AGM aku komen tinggi sgt.

Aku: (ek eleh mamat ni, kecoh la lu..bos aku pn tak bising). Bos aku tak ckp ape pn. dia dh evaluate aku pn..lg pn kitorang ikut pd report yg AGM ktorang bagi.

Mamat S: apsal eh unit korang skor tinggi-tinggi....?? (muka tak puas hati gilerr..)

kecoh la lu mat..KPi tu tak ke mana pn. kalau ko dh memang bagus, takyah tgk KPi ke MAPS ke, tetap nampak bagus kat mata orang lain gak..pada aku takde ape sgt pn dgn KPi tu nanti. entah..aku malas nk sesak² kepala dok pikir nk kejarkan target nk capai de max point selagi boleh kan..

bos bagi kerja aku buat. user submit request/ problem, aku settlekan selagi boleh. kalau taktau mntak tolong dr bos atau team member. settle!

pangkat? oh tidak...sikit pun tak terlintas aku kerja nak naik pangkat. aku kerja hanya utk kerja, selesaikan tanggungjawab yg org bagi, kerja sehabis baik (walaupun tak la sebaik mana pn performance aku, huhu). cukup bulan, gi ATM cucuk duit. bayar segala utang, uruskan belanjawan anak-anak (itu yg penting) and beli barang² keperluan. kalau ade sipi-sipi $ terlebih baru la aku pikir nak carik baju baru ke, kasut baru ke..slalunya takde la pulak $ sipi-sipi ni, huhu..so, amat jarang la sgt aku ke opis bergaya dgn barangan baru. aku pn tak kesah sgt bab-bab tu. janji anak-anak aku cukup makan pakai diorang. mujurla opis aku ni dikelilingi oleh org-org teknikal, so tak kesah sgt pd penampilan diri. org IT la katakan..hehe..(ye ke camtu?)

so, kepada Encik Mamat S, andaikata ade rezeki ko nak dapat bonus nnt, ade la tu nanti yer..jangan ribut-ribut tak tentu hala ye risaukan markah KPI ko tu. semua org bagus. takde yg tak bagus pun. cuma rezeki tu masing-masing punya bahagian ALLAH nak bagi...~

Sekian. aku mengomel ni smp tak gi lunch tau!


2 comments:

Unknown said...

Inilah isu yang berlaku skrg ni..zone 1, masing2 tak puas hati dgn KPI yang diorg dpt..pastu sibuk tanya kat zone 2..

KEMAMAN- TERENGGANU said...

sabar-sabar... mmg org IT tak kesah sgt penampilan hehehhe