Monday, March 12, 2012

Tragedi 8/3/2012-Wordless??

Rumah mama dan ayah saya di Hulu Langat dilanda banjir pada 8 March 2012, minggu lepas..
Ini dugaan besar untuk kami di awal tahu 2012. Walau bagaimanapun kami sekeluarga tabah dan redha dgn ujian dari-Nya..
Semuanya berlaku dgn begitu pantas sekali. Paras air naik dgn begitu cepat dan di luar jangkaan kami.

Lebih kurang jam 12 mlm,air mula naik di kawasan jiran tetangga di depan rumah kami..
Air mula memasuki kawasan luar rumah..
Dan akhirnya perlahan lahan memasuki dalam rumah melalui celahan sliding door..
Dan tanpa kami sedari, arus air yg agak deras turut memasuki rumah melalui pintu dapur..
Pada masa air di paras buku lali, masing² masih mampu tersenyum..(ini adik saya ye..bukan saya ;) )
Dan akhirnya..kami hanya mampu termenung..terdiam..tergamam melihat paras air semakin naik..
Mujur cikmontel An-Nur Wafiyya sudah dibuai mimpi pd ms kejadian..
Paras air di bilik tidur saya dan anak² (mujur katil& tilam kawen saya terselamat dan tak terjejas sedikit pun)
Akhirnya lebih kurang jam 2 lbh paras ketinggian air di dalam rumah kami mencecah tinggi lutut..
 Esoknya...saat terjaga dr tido.....
 Bibik elis dan bibik jot mula menjalankan ops pembersihan..
Oh my Grolier! yang membuatkan saya menangis sehingga tertido di mlm kejadian.  Abis rosak set buku yang saya belikan utk Mufazzal dan Wafiyya dgn duit gaji pertama dan bulanan saya
Ini juga pembantu khas kami..merangkap Mr. Bz Body yg kerapkali menguji kesabaran kami di saat genting utk ops pembersihan rumah...
Longgokan sampah barang² rumah yg terpaksa dibuang oleh kami dan jiran tetangga akibat rosak..
Rumah kami sudah mengalahkan kedai dobi..5 hari 5 mlm beb basuh kain baju tak berenti..






2 comments:

Fazira Albaijure said...

mencabar kan mendobi lantai selepas banjir.. huhu. pengalaman hidup.. :)

angah`izza said...

kaksarah: mencabar sungguh la kak..baru tau selama ni pak indon yg renovate umh kami buat lantai tinggi rendah sn cni.adoyaii...