Monday, August 27, 2012

'Aidilfitri penuh nostalgia..Srikandi kami punya hal lagi

Seperti yg dikhabarkan, 'Aidilfitri untuk kami sekeluarga thn kami sambut secara sederhana sehaja; tidak lah semeriah atau segembira tahun-tahun yg lepas kerana thn ni saya dan anak-anak beraya tanpa abah mereka disisi kerana abah mereka berkursus di Montreal, Canada.

Namun tahun ni turut terpalit nostalgia yang tak mungkin saya dan keluarga lupakan. :(

Kisah terjadi di hari raya ke-3, (kalau ikutkan dh raya ke-4 sbb jam dh lbh kurang 12.45mlm). Mlm itu saya dan anak-anak berserta mak& pak mertua baru pulang dr beraya di Butterworth, melawat jiran lama semasa saya dan suami menetap di sn pd thn 2007-2008.
2 anak ini memang tak kenal erti mengantuk sbb derang dh buat bekal dlm kereta on the way blk dr Penang. Car toys di atas import from Butterworth, jiran saya bagi pd Wafiyya sebab Wafiyya dok sakan main kt sn sampai takmau blk..

Apa yang terjadi selepasnya..sewaktu saya ke toilet sekejapan utk bersiram..
Oh My Baby!
she fell from the car toys and hit a chair (terkena sagi kerusi di rumah mertua saya). Ketika incident tu Wafiyya with her opah and abg Mufazzal. Tokwan nya ada di dapur (kalo tak silap)

Panic nya ummi? toksah kira..
Air mata ummi? lagi tak terkira...
Tapi selepas tu saya boleh cool down and relax sbb saya tgk Wafiyya pn relax, tak nangis pn (dia nangis sekejap je ms mula-mula jatuh). Once the bleeding stopped, mak mertua saya called adiknya(pakcik saya) utk bw Wafiyya ke hospital.

Di hospital....
(setelah di reject oleh Taiping Medical Center disebabkan tiada pakar tgh mlm tu, kami terpaksa pulun ke Columbia Asia Taiping)
  • Rambut digunting, kemudia dicukur..
  • Doc on shift tak boleh nk proceed dgn treatment sbb luka agak dalam takut ade kompliksi lain terjadi nnt
  • Need to call Paed sbb Wafiyya br 2yrs..
  • Tunggu-tunggu Paed, skali Surgeon yang datang utk take over case
  • Proceed dgn Xray. Alhamdu Lillah..the injury was not too serious& tiada apa2 tanda yg tak diingini kelihatan
  • Ready to get in to OT room utk process menjahit.
  • Saya mintak Wafiyya dibiuskan separuh sahaja, which means dia akan terasa sakit semasa proses jahit menjahit. Doc ade bg pilihan either nk bius separuh or bius sepenuhnya (bagi dia tido) tp perlu tunggu 6 jam berikutnya sblum proses menjahit. Tak gamak pula rasanya utk dibius sepenuhnya, saya pk kn kesan jangka ms pjg and tindak balas badan utk baby yg br 2yrs..
my Cekmon- she's so cool. semacam tiada apa yg berlaku

  • Selesai proses jahit-menjahit..
  • Selesai juga la tangis lalak jerit Wafiyya& ummi nya yg menemani Wafiyya di OT room (seriuss..saya harap saya takkan lalui lg saat2 spt tu..)
  • She got 3 stitches..

Esoknya tgh hari (Khamis, 4 Syawal) Wafiyya dh boleh discharge..
Nah..Dapat 'klip rambut' special dr hospital

Dan dia..my baby Wafiyya sememangnya cool dan berjiwa kental!
Pesan dan harapan ummi buat Wafiyya& Mufazzal...
Harapnya jangan diulang lagi ye nak..baik Mufazzal mahu pn Wafiyya
Haishh..sesak napas& migrain berkati-kati ummi dibuatnya..
Dahla abah korang jauh sekarang ni...:(

Semoga Mufazzal & Wafiyya sentiasa sihat dan selamat di bwh lindungan kasih sayang-Nya


No comments: