Friday, February 27, 2009

Cuti-cuti di KK

yeayy...aku sekeluarga ke KK lagi.

ini kali ke-3 aku ke sana sejak menetap di Labuan ni. Trip kali ni pn sebab famili aku dr KL dtg visit kami dan untuk meraikan besday Mufazzal dan abahnya.

Sabtu (21 Februari 2009)
Bergerak dr Labuan ke KK dengan meminjam kereta kawan husband aku sebabnya kereta dia MPV (GrandLivina gitu) yang bole memuatkan kami satu famili seramai 8 org.

Mmg penat sebenarnya utk travel dr Labuan ke KK (travel by feri dr Labuan ke Menumbok yg lebih kurang 2jam. Then, kena drive dr Menumbok ke KK yg lebih kurang 2 jam jugak!). Utk information anda, feri dr Labuan ke Menumbok ni ambil masa 2 jam sebab feri ni membawa muatan kenderaan sekali, termasuklah lori-lori kontena,huhu..so, pepaham je la,feri ni nk bergerak pn dah macam kurak-kurak'(loghat sabahan). Walhal kalo travel by speed boat hanya ambil masa 15minit je! nampak je tanah besar sabah dr Labuan.

Dr Menumbok, kami teruskan perjalanan ke KK. On de' way ke KK, kami singgah di Bongawan(rumah Babu Normah, besfren mama ms di KK dulu) utk mkn tgh hari (di waktu ptg). Di KK, kami menginap di kuarters TUDM, umh penginapan utk peg TUDM.Sgt murah, just RM30 semalam dgn keluasan rumah yg bole memuatkan 3 famili! Jimat duitt..~

Ahad (22 Februari 2009)

HEPI 1st BESDAY, Mufazzal! Hero ummi ni dh setahun pn! ulangtahun kelahiran Mufazzal kami celebrate di KK.haha..jauh sungguh meraikannya.

Pg2 lg kami dh jalan-jalan cuti mata+bershopping di Tamu Gaya, pasar tani yg mmg tak bole dilepaskan kalo berkunjung ke KK ni sbb barang-barang yg dijual di sini mmg murah. So, mama mmg bershopping sakan beli gelang pearl& brooch pearl yg mmg lg murah berbanding yg dijual di semenanjung yg belum tentu 'ori' sm spt di Sabah ni,huhuu..mmg kelass pearl pulau Borneo ni beb..

Seterusnya, kami terus ke 1 Borneo, di Likas. Ini adalah Mall yg paling besar di Sabah. Mmg besar, tp kami tak abis jln pn sbb nk kejar ms ke rumah Babu Dayang( besfren mama gak). Di rumah Babu Dayang, kami celebrate besday Mufazzal. Sambutan yg sederhana je, abahnya beli kek kecik je (sbb ma'wan Mufazzal dh borong beberapa slice kek secret receipe sbg stok dinner mlm =p ). tp takdan nk tiup lilin, 'hero malaya' ni bole tdoq pulak.adehh..~ so, terpaksa la kensel adegan tiup lilin&potong kek. tp gmbr kek sempat gakla di capture wlpn dh dipotong.

Isnin (23 Februari)

isk..isk..kena kensel pulak trip ke Kundasang sbb condition kereta kurang memuaskan.ayah n husband aku bwk keta p cek, rupanya minyak brek dh kering! blk dr bengkel dh tgh hari, so tak sempat nk ke Kundasang sbb perjalanannya agak jauh.so hanya dpt lihat Mount Kinabalu from penginapan kami je la.

kensel trip ke Kundasang, kami tukar plan ke Pulau Mamutik utk snorkel. mmg best dpt tgk ikan-ikan (ikan nemo pn ade) & karangan laut yg masih dipelihara. Ade rezeki lbih nnt aku&husband plan nk amik diving license di sini nnt, insya Allah. Mmg dh plan dr lasyear lg, sbb kos nk amik lesen kt sini sgt lah murah kalo nk compare dgn kos di semenanjung yg smp beribu ringgit.

Selasa(24 Februari 2009)
Pg ni just relax, berkemas utk balik. Before blk, kami just jalan-jalan di Pasar Philipines yg mmg popular di KK, tp barang-barang di kedai-kedai di sini dh makin mahal pulak rasanya berbanding masa aku dtg sini lasyear. mujurla kami dh berhabis beli di Tamu Gaya. barang yg sama, harga sgt lah jauh berbeza,isk..isk..

Bergerak blk dr KK jam 1 tgh hari sbb feri dr Menumbok ke Labuan jam 4.30 ptg. Kami selamat smp di rumah jam 6.15.hmm..dh maghrib pn.

Mlm tu tak larat nk masak, so kami p mkn di Anjung Ketam, favourite spot org Labuan n visitors kalo nk mkn seafood, specially ketam laa..